Location
-
Contrada Villa Santa Maria, 64030 Basciano Teramo, Italy
Contrada Villa Santa Maria, 64030 Basciano Teramo, Italy
The Church of Santa Maria in Porto Lungo dates back to the 14th century and, built on an ancient pagan temple, is in Romanesque style. Its façade has a horizontal crowning with a triangular brick structure in the center supporting the cross.
The wooden portal, squared and austere, is divided into 48 squares and is surmounted by a small newsstand, now empty, which in the past housed a small statue of the Madonna. At the top an "eye" gives light to the interior and refines the facade. A bell gable, also in brick, rises from the rear of the roof and houses two bells.
The interior has a single nave without apse with a round triumphal arch and offers the faithful late medieval frescoes and a beautiful wooden altar in the Baroque style from 1646 decorated with gold friezes.
Source: www.valledelleabbazie.it
La Chiesa di Santa Maria a Porto Lungo risale al XIV secolo e, edificata su un antico tempio pagano, è di stile romanico. La sua facciata è a coronamento orizzontale con al centro una struttura triangolare in mattoni a sostegno della croce.
Il portale in legno, squadrato ed austero, è suddiviso in 48 riquadri ed è sormontato da una piccola edicola oggi vuota, che nel passato ha custodito una piccola statua della Madonna. In alto un “occhio” dà luce all’interno ed ingentilisce la facciata. Un campanile a vela, anch’esso in mattoni, si erge dalla parte posteriore della copertura ed ospita due campane.
L’interno è a navata unica priva di abside con arco trionfale a tutto sesto ed offre ai fedeli affreschi tardo-medievali e un bellissimo altare ligneo di stile barocco del 1646 decorato con fregi in oro.
Fonte: www.valledelleabbazie.it